7 kwietnia 2023

Wiata na samochód czy garaż – jakie są koszty i co wybrać?

Samochód ułatwia nam życie. Można nim dojechać do domu i pracy czy odbywać dalekie podróże. Ale własny pojazd musi mieć odpowiednie miejsce postoju, które zabezpieczy go przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi i kradzieżą. Wiata na samochód czy garaż – co wybrać? Jakie są koszty budowy wiaty na samochód, a jakie garażu? Komu wystarczy prosta wiata na samochód, komu zaś niezbędna jest nowoczesna wiata na samochody? To nie jest wyłącznie problem pieniędzy i formalnych zezwoleń na budowę.

Garaż murowany to duża inwestycja, która łączy się z poważnymi kosztami. Budowa wymaga uzyskania pozwolenia i zatrudnienia kierownika budowy, jeśli powierzchnia zabudowy przekracza 35 kw. Konkurencyjną pod względem cenowym alternatywą są wiaty, gdzie również można parkować samochód oraz przechowywać sprzęt ogrodniczy i rowery. Jakie są koszty budowy wiaty na samochód? Prosta wiata na samochód może nas kosztować już ok. 2-3 tys. zł. Dom z wiatą na samochód jest dużo tańszy niż budowany z garażem, czasem podziemnym ze względu na brak miejsca na działce.

Jakie są koszty budowy garażu wolnostojącego?

Koszty garażu są głównie uzależnione od typu konstrukcji i materiałów budowlanych. Najmniej kosztowny będzie garaż zintegrowany z domem, gdyż w tym przypadku nie musisz płacić za projekt garażu, a koszty ścian czy instalacji są częściowo wliczone w kosztorys budowy domu. Według jednego z branżowych portali budowlanych, trzeba się liczyć z wydatkiem ok. 800-1000 zł za mkw. garażu. co daje kwotę nawet 35 tys. zł za obiekt o powierzchni 35 mkw.

Budowa garażu wolnostojącego o podobnych gabarytach będzie kosztować 43-45 tys. zł, nie licząc ceny projektu. Koszt zależy od rodzaju gruntu, zastosowanych materiałów budowlanych czy typu więźby dachowej. Najbardziej solidny jest garaż murowany z betonu komórkowego pokryty blachodachówką bądź dachówką ceramiczną. Jeśli twoja rodzina ma dwa samochody, koszt garażu dwustanowiskowego będzie szacunkowo dwukrotnie wyższy niż obiektu na jeden pojazd.

Wiata na samochód czy garaż – co wybrać?

Wbrew pozorom nowoczesna wiata z nieprzezroczystym dachem to komfort ruszania w podróż w zimowe poranki, gdy nie trzeba odśnieżać samochodu czy zeskrobywać lodu i szronu z szyb. Szczególnie gdy wilgotność powietrza jest duża, a temperatura zbliża się do zera. O skuteczności stosowania nieprzezroczystych zasłon jako ochrony przed przymrozkami wiedzą ogrodnicy, którzy osłaniają czarną folią krzaki pomidorów lub budowlańcy przykrywający nią świeżo wylane fundamenty.

Zalety garażu to solidność i trwałość, bo profesjonalnie wykonany garaż murowany lub drewniany jest inwestycją na pokolenia, która przetrwa nawet najtrudniejsze warunki atmosferyczne. W garażu przez cały rok można trzymać różnego rodzaju sprzęt albo urządzić pracownię czy siłownię. Garaż chroni przed wiatrem, smogiem i pyłami. Stanowi zabezpieczenie przed złodziejami. Podobne zalety ma garaż, ale budowa – jak wspomnieliśmy – łączy się z dużymi wydatkami.

Wiata na samochód – pozwolenie czy zgłoszenie

Według prawa budowlanego, wiata garażowa jest obiektem budowlanym małej architektury. To budowla, a nie budynek, gdyż nie ma fundamentu oraz posiada jedną do trzech ścian. Czy na budowę wiaty potrzebne jest pozwolenie? Pozwolenie nie jest potrzebne, gdy zabudowa ma powierzchnię mniejszą bądź równą 35 mkw. Materiał, z jakiego zbudowana jest wiata nie ma w tej sprawie większego znaczenia, co może być cenną wskazówką dla osób, których celem jest drewniana wiata na samochód.

Zamiar budowy wiaty wystarczy zgłosić do starostwa powiatowego lub urzędu miasta na minimum 30 dni przed planowanym rozpoczęciem prac. Ale przy większych konstrukcjach lub budowie więcej niż dwóch wiat na 1000 mkw. działki konieczne jest uzyskanie pozwolenia na budowę, przy czym budowa musi być zgodna z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego. Zgoda potrzebna jest także w przypadku budowy wiat przy obiektach lub na obszarach zabytkowych.

Jak zrobić wiatę na samochód?

Samodzielna budowa może być realizowana na podstawie własnego pomysłu lub projektów przygotowanych przez specjalistów. Warto przede wszystkim zastanowić się nad położeniem wiaty, czyli odpowiednim miejscem na działce, gdzie nie zostaną uszkodzone linie energetyczne, wodociągowe ani gazowe. Miejsce do parkowania powinno zostać lekko podniesione ponad teren, aby nie zalegała na nim woda. Warto utwardzić podłoże, aby możliwe było komfortowe poruszanie się pojazdem. Można wykorzystać do tego kruszywo, np. żwir lub tłuczeń.

Konstrukcja wiaty to stabilnie przytwierdzone do podłoża słupki, najczęściej drewniane lub betonowe. Ze względu na różne upodobania inwestorów oraz style budowlane sprawdzą się również stalowe profile czy rury. Stworzony szkielet można urozmaicić różnego typu rusztowaniami, ażurowymi ścianami lub kratkami czy płotem panelowym. Jak chodzi o dach wiaty, warto sięgać po lekkie materiały, nieobciążające całej konstrukcji.

Wiata na samochód z pomieszczeniem gospodarczym

Nowoczesna wiata na samochody stwarza możliwość schowania zarówno samochodu, jak i sprzętu ogrodniczego. Obiekt można wykorzystać również jako miejsce, gdzie przechowamy meble ogrodowe na zimę. Wiata na samochód z pomieszczeniem gospodarczym przypomina czasem garaż, gdyż posiada ściany i bramę. Ciekawym obiektem małej architektury może być wiata garażowa przyścienna, która została tak zaprojektowana, aby wkomponować się w istniejącą zabudowę.

Powiązane treści