23 czerwca 2022

Podstawowe zasady w projektowaniu lokali usługowych.

Planowanie i organizacja pomieszczeń oraz warunków pracy w nich powinna uwzględniać fakt, że technologia zarządzania polega na stałej komunikacji i kontaktach pracowników z klientami. Planowanie powierzchni usługowej czy biurowej obejmuje przydział miejsca pracownikom oraz rozmieszczenie mebli i wyposażenia, które zapobiega marnowaniu czasu na niepotrzebne przemieszczanie się, zapewnia oszczędne wykorzystanie przestrzeni oraz ochronę zdrowia.

Jak powinno przebiegać projektowanie lokali usługowych?

Umieszczenie pracowników w lokalu usługowym może odbywać się według dwóch zasad: hol i biuro. Pierwsza polega na wykorzystaniu osobnych pomieszczeń dla 1-3 osób, małych dla 4-10 osób oraz dużych dla 11-30 osób. Powierzchnia lokalu musi odpowiadać aktualnym normom sanitarnym i specyfice pracy. Całkowite zapotrzebowanie na przestrzeń jest określane na podstawie wielkości obiektów, które należy na niej umieścić. Powierzchnia miejsca pracy jest kluczowa, ponieważ jej niedoszacowanie obniża wydajność pracy, a przeszacowanie prowadzi do nadmiaru magazynowanych materiałów, bałaganu, a także pogarsza jakość obsługi klienta.

Recepcja powinna zajmować średnio 19 m2. Wskazany jest następujący stosunek długości i szerokości powierzchni biurowej – od 1:1 do 1:1,5, a w skrajnych przypadkach 1:2. Jednocześnie ich minimalna szerokość powinna wynosić 2,5-3 m, optymalna wysokość – 3,25 m, a oddalenie miejsc pracy od okna z jednostronnym naturalnym oświetleniem – nie więcej niż 6-7 m.

Zasada halowa zakłada, że kadra znajduje się w halach o pojemności kilkuset osób, wyposażonych w klimatyzację i dźwiękochłonność. Stanowiska pracy oddzielone są od siebie ruchomymi przegrodami o wysokości 1,5 m lub szafkami. Projektowanie lokali usługowych warto zlecić firmie zewnętrznej, która stworzy optymalny, dopasowany do naszych indywidualnych potrzeb i możliwości projekt.

Na jakie kwestie należy zwrócić uwagę w trakcie projektowania?

Nieruchomości komercyjne są podzielone na różne kategorie, które określają, do czego mogą, a czego nie mogą być wykorzystywane. Klasyfikacje obejmują lokale handlowe, punkty sprzedaży napojów, dania na wynos, biura, punkty obsługi klienta. Projektowanie lokali usługowych w dużej mierze zależy zatem od przeznaczenia obiektu. Pamiętaj o kosztach związanych z prowadzeniem lokalu usługowego. Obejmują one:

• Płatności czynszu lub kredytu hipotecznego.

• Ubezpieczenie.

• Rachunki za energię i media

• Czyszczenie i konserwacja

Jeśli potrzebujesz własnej przestrzeni, ale chcesz zminimalizować koszty, możesz rozważyć:

• Wynajem, a nie kupno lokalu.

• Korzystanie z coworkingu i wspólnych przestrzeni biurowych.

• Korzystanie z elastycznych opcji, takich jak stragany i sklepy typu pop-up.

• Outsourcing obszarów twojego biznesu.

Twoja lokalizacja będzie zależeć od rodzaju działalności. Wszystkie firmy muszą mieć na uwadze dostęp – czy klienci i pracownicy mogą łatwo dotrzeć do twojej firmy pieszo, komunikacją miejską lub samochodem? Czy w pobliżu jest parking? Czy istnieją ograniczenia dostawy? Czy pobierana jest opłata za wjazd do centrum?

Zastanów się, gdzie są twoi klienci i wybierz odpowiednią dla nich lokalizację. Staraj się unikać umieszczania swojej firmy obok konkurencji, chyba że masz naprawdę silny czynnik wyróżniający.

Nie zapominaj o tym, jak ważne jest zapewnienie pracownikom bezpiecznego miejsca do pracy. Pomoże ci w rekrutacji i utrzymaniu pracowników. Musisz także upewnić się, że masz dobre połączenie szerokopasmowe.

Upewnij się, że sprawdziłeś stan każdego lokalu, który bierzesz pod uwagę. Wilgoć, pleśń i nieszczelna instalacja wodociągowa mogą cię bardzo dużo kosztować w przyszłości. Wskazane jest zlecanie inwentaryzacji budynku tak jak w przypadku nieruchomości mieszkalnej, przed podpisaniem jakiejkolwiek umowy.

Kiedy warto skorzystać z pomocy biura projektowego?

Niektóre firmy potrzebują tylko kilku pomieszczeń, w których zorganizują miejsca pracy dla swoich pracowników. Większe firmy potrzebują większych pomieszczeń. O ile prowadząc niewielką firmę usługową, prawdopodobnie poradzisz sobie bez projektanta, to nawet w przypadku średniego czy większego lokalu usługowe, wskazane jest takie zaprojektowanie przestrzeni, aby służyła ona jednakowo pracownikom, jak i twoim klientom czy interesantom. Chodzi tu nie tylko o wygodę, ale optymalne wykorzystanie dostępnej przestrzeni i maksymalizowanie zysków. Projektant pomoże ci też dostrzec niewykorzystane możliwości lokalu usługowego, który wynajmujesz lub budujesz.

Materiał partnera.

Powiązane treści