Twoja brama przesuwna zacina się przy otwieraniu? Irytuje cię brak płynnego ruchu bramy, ale nie chcesz wymieniać całego mechanizmu? Upewnij się, czy źródłem problemu nie jest źle pracujący wózek do bramy.
Wózek do bramy a płynność ruchu przesuwnego
Regulować czy wymieniać?
Wózek do bramy a płynność ruchu przesuwnego
Przyczyną problemów z obsługą bramy przesuwnej, irytujących użytkowników przestojów, zacięć i blokad bardzo często jest źle pracujący wózek. W wielu przypadkach mowa właściwie o nie do końca idealnie wykonanych prowadnicach i niskiej jakości wózku do brawa przesuwnej. Efekt? Problemy z płynnością ruchu, które pojawiają się znacznie szybciej, niż można byłoby się tego spodziewać. Podstawowych źródeł problemów należy upatrywać w naprężeniach, które powstają przy produkcji profilu, sprawach i problemach, jakie w ruchu wózka one wywołują.
Problemu tego jednak można się skutecznie pozbyć bez jednoczesnej konieczności wymiany całego mechanizmu. Chodzi przede wszystkim o wymianę wózka. Dwuskrętne wózki do bram są znacznie bardziej odporne od tych klasycznych. Wszystko dzięki 2-skrętnym niezależnym przegubom. Nie mniej ważne są rolki do bramy, które wraz z przegubami pozwalają zniwelować nierówności profilu, a tym samym zapobiec skręceniu się profili. W przypadku tradycyjnych wózków do tego negatywnego zjawiska może zaś dojść nawet kilka miesięcy od momentu zamontowania bramy.
Regulować czy wymieniać?
Obróbka skrawaniem CNC pozwala tworzyć wysokiej jakości wózki i rolki do bram przesuwnych. Oczywiście może zdarzyć się, że brama będzie przesuwać się ciężko tylko na jednym odcinku. Regulacja klasycznego wózka może, ale nie zawsze musi tutaj pomóc. Podgrzanie prowadnicy i ręczne jej naprostowanie z reguły pomaga tylko na jakiś czas, po którym problem powraca. W takim przypadku często dużo lepszym i skuteczniejszym rozwiązaniem okazuje się wymiana klasycznego wózka na 2-skrętny. Do podobnej decyzji skłania uszkodzenie bramy przez inny pojazd. W zdecydowanej większości przypadków wymiana wózka do bramy przesuwnej rozwiązuje problem zacinania się mechanizmu bez konieczności jego kompletnej wymiany. Wiąże się to więc ze znacznie mniejszymi kosztami.Nie zapominaj jednak również, że wózek jezdny powinien być odpowiednio dobrany do szyny, na której zamontowana jest brama, jak i dopasowany do jej wagi. Pamiętaj, aby w przypadku bram przemysłowych wybrać wózki o podwyższonej wytrzymałości materiału. Przy formułowaniu zapytania do producenta bram od razu zaś warto zaznaczyć, że interesuje cię montaż na wózkach wahliwych z przegubem.
Artykuł gościnny.