Aneks do umowy najmu okazjonalnego – co trzeba wiedzieć?

Wydawać by się mogło, że aneks do umowy najmu okazjonalnego to nieskomplikowany temat. Rodzi on jednak co najmniej kilka pytań i wątpliwości, które postaramy się rozwiać tym wpisem. Bowiem, jak w każdej sytuacji, gdy w grę wchodzą formalności prawnie skuteczne, warto upewnić się, czy postępujemy słusznie, a w razie, gdy nie jesteśmy tego pewni – zasięgnąć porady prawnika.

Celem sporządzania aneksu, odnoszącego się do powstałej uprzednio i podpisanej umowy najmu okazjonalnego, jest zazwyczaj przedłużenie okresu wynajmu. W świetle aktualnych przepisów, okres wynajmu, na który decydują się strony podpisując umowę wynajmu okazjonalnego, nie może być dłuższy niż 10 lat.

Jednak aneks nie musi odnosić się wyłącznie do okresu wynajmu. Jego treść może także stanowić cofnięcie wcześniejszych, ustalonych umową postanowień, ich zmianę lub dodanie nowych warunków umowy.

W jakiej formie sporządzić aneks do umowy najmu okazjonalnego?

To, o czym bezwzględnie należy pamiętać sporządzając aneks do umowy najmu okazjonalnego to fakt, że musi on zostać zawarty w formie pisemnej.

Klienci kancelarii prawnych od nieruchomości pytają często, czy aneks musi zostać sporządzony u notariusza czy też może być wykonany w zwyczajnej, pisemnej formie.

Nie ma wymogu wykonywania u notariusza czynności, związanych z podpisaniem aneksu do umowy wynajmu okazjonalnego. Jednak można oczywiście zrobić to w formie notarialnej.

Inaczej sytuacja wygląda, jeśli umowa wynajmu okazjonalnego pierwotnie została podpisana w formie aktu notarialnego. Wówczas aneks wymaga także adekwatnej do umowy formy i aby poprawnie dopełnić wszystkich formalności musimy udać się do kancelarii notarialnej.

W zakresie pozostałych regulacji zastosowanie znajdują przepisy ogólne o zawieraniu umów. Jedną z ważniejszych jest tu zasada swobody umów, którą znajdziemy w art. 353 (1) Kodeksu cywilnego.

Czy aneks do umowy najmu okazjonalnego trzeba zgłosić do Urzędu Skarbowego?

Nie wszyscy wiedzą, że nie ma żadnej podstawy prawnej, która mówiłaby o konieczności zgłoszenia do Urzędu Skarbowego aneksu do umowy najmu okazjonalnego. Zatem – od strony formalnej nie zostaje nałożony taki obowiązek, oczywiście zakładając, że podatek od najmu jest nadal opłacany we właściwy sposób. Jednak zgłoszenie aneksu do odpowiedniego Urzędu Skarbowego z pewnością niczemu nie zaszkodzi. Zatem – oczywiście można dokonać takiego zgłoszenia.

Inaczej wygląda wymóg, w przypadku samej umowy najmu. Zawarcie takiej umowy pomiędzy stronami musi zostać zgłoszone do przynależnego właścicielowi nieruchomości Urzędu Skarbowego, w ciągu 14 dni od daty jej podpisania. W świetle prawa, potwierdzenia takiego zgłoszenia może domagać się od wynajmującego najemca.

Czy przedłużając umowę najmu krótkoterminowego aneksem należy sporządzić nowe oświadczenia?

Temat sporządzania nowych oświadczeń (np. oświadczenia najemcy o poddaniu się egzekucji) podczas spisywania aneksu, bywa dyskusyjny. Ogólnie rzecz biorąc, prawo nie nakłada takiego obowiązku, choć niekiedy może okazać się to konieczne. Wszystko zależy bowiem od indywidualnej sytuacji i potrzeb stron. Najczęściej wystarcza jedynie przedłużenie ważności sporządzonych uprzednio oświadczeń adnotacją, że są one nadal obowiązujące dla stron. Bywa jednak tak, że w zależności od tego, co konkretnie ma regulować aneks, wykonanie nowych oświadczeń może być konieczne. Rodzi to dodatkowe koszty obsługi notarialnej, dlatego strony zazwyczaj upewniają się wcześniej, czy ich umowa i aneks wymagają sporządzenia dodatkowego oświadczenia.

Jeśli masz wątpliwości, czy sporządzając aneks będziesz potrzebować nowych oświadczeń, najlepiej skontaktuj się ze specjalistą prawnikiem. Radca prawny od nieruchomości z pewnością przedstawi Ci podstawę prawną, jaka znajdzie zastosowanie w Twoim przypadku oraz doradzi najkorzystniejsze rozwiązanie.

Oceń artykuł
[Suma: 1 Średnia: 5]
Informacja prawna